Jaka jest różnica między pierwiastkiem a atomem?
Jeffery
2015-09-05 14:14:05 UTC

Najpierw chciałbym zacytować zdania z książki wprowadzającej pierwiastki i atomy:

Element jest podstawową (czystą) formą materii, której nie można rozbić do prostszej formy.

Elementy składają się z cząstek zwanych atomami. Atom jest najmniejszą jednostką dowolnego elementu [...]

Pierwszy cudzysłów stwierdza, że ​​element nie może zostać rozbity do prostszej postaci, ale drugi quote mówi, że elementy są utworzone przez atomy, co oznacza, że ​​element można podzielić na prostszą formę (atomy)?

Różnica między atomem a pierwiastkiem jest dla mnie zdezorientowana.

Problem z definicjami, które podajesz, polega na tym, że nie potrafią one rozróżnić między * masowymi * właściwościami substancji a składem atomowym substancji.Właściwości masowe zależą nie tylko od składu: zależą one również od tego, jak połączone są atomy.Bryła czystego węgla składa się tylko z jednego rodzaju atomu (co czyni go pierwiastkiem).Ale diamenty i grafit to czysty węgiel.Nie możemy oddzielić atomów innego rodzaju, ale ich forma nie jest taka sama.
Sześć odpowiedzi:
user15489
2015-09-05 14:29:50 UTC

Zgadzam się, że sformułowanie w Twoim cytacie jest nieco niejasne. Bardzo ładną definicję podaje strona Jefferson Lab Jaki jest najprostszy sposób wyjaśnienia, jakie są atomy, pierwiastki, związki i mieszaniny?

Atomy

to najmniejsze kawałki zwykłej materii

Natomiast element to

substancja w całości wykonana z jednego typu atomu

Same atomy można „rozbić” na mniejsze cząstki subatomowe (protony, neutrony i elektrony) - ich ilość (szczególnie liczba protonów) określa każdy pierwiastek.

Na przykład, w niezjonizowanej formie, węgiel pierwiastkowy składa się w całości z atomów węgla, które mają 6 protonów i 6 elektronów każdy, a atomy kadmu, które mają 48 protonów i 48 elektronów, tworzą pierwiastek kadm.

Ilość neutronów może się zmieniać w zależności od atomów danego pierwiastka, tworząc izotopy, które (z łącza):

Na przykład węgiel- 12, węgiel-13 i węgiel-14 to trzy izotopy elu węgiel o liczbach masowych odpowiednio 12, 13 i 14. Liczba atomowa węgla wynosi 6, co oznacza, że ​​każdy atom węgla ma 6 protonów, tak więc liczba neutronów tych izotopów wynosi odpowiednio 6, 7 i 8.

Różne układy atomów pojedyncze pierwiastki mogą tworzyć alotropy, takie jak węgiel, z diamentem i grafitem (między innymi - pokazane poniżej). Oba składają się z atomów węgla pierwiastka, ale w różnych konfiguracjach.

Poniżej znajdują się diagramy alotropów węgla przedstawionych w artykule Inżynieria Funkcji Pracy Grafenu (Garg et al. 2014)

Prawdopodobnie warto wyjaśnić, że atomy można rozbić na mniejsze cząstki.
@bon OK, dodałem trochę więcej
Skoro „pierwiastek jest substancją wykonaną całkowicie z jednego typu atomu” i skoro izotopy obejmują różne atomy, to czy blok ołowiu zawierający naturalne bogactwo izotopów można uznać za mieszaninę pierwiastków?
@ron Jest to mieszanina, ale nie jest uważana za mieszaninę * różnych pierwiastków *, ponieważ wszystkie izotopy są izotopami * ołowiu *. (Granice kategorii nie są idealnie wyraźne. Na przykład deuter różni się od ¹H na tyle, że w niektórych kontekstach ma sens traktowanie go jako oddzielnego pierwiastka).
Czy woda (H₂O) zawiera pierwiastki? Nie w sensie substancji elementarnej, ale ogólnie elementów.
@IncnisMrsi Nie wiem, co masz na myśli, mówiąc „nie w sensie substancji elementarnej, ale ogólnie pierwiastki”, ale woda zdecydowanie zawiera zarówno wodór, jak i tlen, które są pierwiastkami. W naturze * są * rzeczy, które nie są złożone z elementów; najbardziej znanym przykładem jest światło. Ale musisz zajść całkiem daleko, aby znaleźć coś * materialnego *, który nie jest złożony z elementów, na przykład gwiazdę neutronową.
@zwol: Pozostań na temat, proszę (nie będę tutaj omawiał neutronium, chociaż [doskonale mogę] (https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Neutronium&type=revision&diff=548718627&oldid=542582923)). Czy możesz opublikować * swoją * definicję elementu? Santiago najwyraźniej mnie tutaj ignoruje, więc dalsze dyskusje na temat * jego * definicji są mało wartościowe.
@ron, który byłby mieszaniną izotopów (przynajmniej przy użyciu szerokich definicji z linku Jefferson Labs) - to mogłoby samo w sobie stanowić interesujące pytanie.
@IncnisMrsi Zdefiniowałbym „pierwiastek” jako * rodzaj atomu *, sklasyfikowany według liczby zawartych w nim protonów. Zatem rzeczy, które składają się z atomów, z definicji składają się z pierwiastków (ponieważ wszystkie atomy mają * pewną * liczbę protonów), a rzeczy, które * nie * składają się z atomów (światło, neutrina itp.), Nie składają się z elementów. Masz rację, że nie powinienem był wychowywać gwiazd neutronowych, ponieważ nie do końca rozumiemy ich skład.
James Webster
2015-09-06 04:14:20 UTC

Biorąc pod uwagę, że wydajesz się być początkującym w chemii, pomyślałem, że może ci się przydać opis kogoś, kto studiował chemię tylko do liceum.

Wykorzystamy wodę jako przykład, ponieważ ty prawdopodobnie słyszeliśmy, że jest to określane jako H 2 O.

Pojedynczy „kawałek” wody, H 2 O to cząsteczka .

Zawiera 2 pierwiastki : wodór i tlen.

Ale zawiera 3 atomy silny >, 2 wodór i 1 tlen.

Atomy zawierają jeszcze mniejsze fragmenty zwane cząstkami subatomowymi. Istnieją trzy rodzaje: protony, neutrony i elektrony . liczba protonów określa, czym jest pierwiastek.

1 proton - wodór
2 protony - hel
12 protonów - węgiel itd.

Całkowita liczba protonów + neutrony to masa atomowa atomu

Pierwiastki mogą zawierać różną liczbę neutronów. Są to tak zwane izotopy .

Wodór-1 ma 1 proton
Wodór-2 ma 1 proton 1 neutron
Wodór-3 ma 1 proton 2 neutrony

Te różne formy wodoru są izotopami siebie nawzajem.

enter image description here Oczywiście staje się to bardziej skomplikowane, ale w tej chwili nie jest to konieczne :)

Incnis Mrsi
2015-09-06 01:21:00 UTC

Słowo element ma dwa nieco różne znaczenia w chemii:

• element jako abstrakcja, „gatunek atomowy” ( np .: $ \ ce {{} _ 8O} $ tlen) oraz
  • substancję elementarną (np .: $ \ ce {O2} $ gaz ditlenowy), która w praktyce reprezentuje pierwiastek.

Podręczniki chemiczne prawdopodobnie bagatelizują to rozróżnienie, ponieważ nie są podręcznikami filozofii.

Różne pierwiastki rozróżnia się liczbą atomową (np .: 8 dla tlenu). Liczba atomowa jest cechą atomu, niezależnie od tego, czy jest wolny lub związany, obojętny czy zjonizowany. Liczba atomowa to liczba lub protony w jądrze (czyli niezmienne chemicznie) i tym samym ładunek elektryczny jądra (w odpowiedniej jednostce). Jest niezmiennikiem zachowanym we wszystkich procesach chemicznych. Pierwiastki to klasyfikacja atomów. Dla każdego naturalnego Z wszystkie atomy o liczbie atomowej Z tworzą pierwiastek chemiczny: uogólniony rodzaj atomowy (chociaż różne atomy tego samego pierwiastka nie zawsze są identyczne). Każdy atom reprezentuje (dotyczy) jakiegoś pierwiastka i tylko jednego elementu.

Substancja elementarna składa się z atomów tego samego pierwiastka i nie zawiera atomów innych pierwiastków . Może składać się z wolnych atomów (jak w przypadku gazów szlachetnych), cząsteczek (jak w przypadku $ \ ce {O2} $) lub tworzyć kryształ. Kiedy chemik próbuje wyodrębnić pierwiastek, ja. mi. aby zebrać atomy w jednym miejscu, powstaje elementarna substancja. Dlatego chemicy używają jednego słowa „pierwiastek” z dwoma nieco różnymi oznaczeniami.

Znowu różnica między abstrakcyjnymi pierwiastkami (rodzajami atomowymi) a substancjami elementarnymi. Kiedy pytamy: „z jakich pierwiastków składa się woda?”, Zakładamy gatunki (wodór i tlen, z których atomów składa się woda) i nie zakładamy, że woda zawiera $ \ ce {H2} $ lub $ \ ce {O2} $ (chociaż może to być niewielka ilość).

A czym różnią się od tego atomy? Atom to ciało fizyczne. Możemy je policzyć jako rzeczy: jest jeden atom, dwa atomy, trzy atomy, itd. Ile atomów znajduje się w cząsteczce wody $ \ ce {H2O} $? Są trzy: dwa atomy wodoru i jeden atom tlenu. Ile pierwiastków znajduje się w wodzie (cząsteczce)? Dwa pierwiastki: wodór i tlen.

Karsten Theis
2019-07-21 18:23:26 UTC

Oto definicja elementu według IUPAC:

1. Gatunek atomów; wszystkie atomy z taką samą liczbą protonów w jądrze atomowym.

2. Czysta substancja chemiczna złożona z atomów o tej samej liczbie protonów w jądrze atomowym. Czasami pojęcie to jest nazywane substancją elementarną w odróżnieniu od pierwiastka chemicznego zdefiniowanego w punkcie 1, ale w obu przypadkach używa się głównie terminu pierwiastek chemiczny.

Teraz, gdy od ponad 100 lat mamy dowody na to, że atomy to jądro plus elektrony, nie ma już potrzeby stosowania klasycznej definicji („najmniejsza cząstka, nie można oddzielić”), o której teraz wiadomo, że nie jest prawdą, jeśli pozwolisz na użycie jądrowej reakcje.

Atom to termin w określonej skali, odnosi się do jednej cząstki. Element tradycyjnie jest terminem w skali makroskopowej i odnosi się do natury substancji (pierwiastka lub związku).

Jednak jest również używany w odniesieniu do typu atomu, na przykład w stwierdzeniu, że „kwas octowy zawiera tlen”, co oznacza, że ​​zawiera atomy tlenu. Oczywiście kwas octowy nie jest pierwiastkiem i nie jest mieszanką pierwiastków. Aby zrobić to z pierwiastków, potrzebujesz reakcji chemicznej, więc wtedy pierwiastki nie są już pierwiastkami (ale tlen nadal jest tlenem).

Zamieszanie pochodzi z pierwszej części definicji : Pierwiastek to gatunek atomów. Nazywamy te atomy, które mają 8 protonów w jądrze, „atomami tlenu”. Byłoby miło mieć osobne słowa dla skali szczegółowej i makroskopowej, ale tak się nie stało.

Andrew Wang
2015-09-05 21:49:37 UTC

Pierwiastek to substancja zbudowana z atomów, które mają tę samą liczbę protonów. Tak więc pierwiastek może składać się z wielu atomów (takich jak tlen, który krąży parami). Atom składa się z jądra i kilku elektronów.

Źródło: IGCSE Chemistry

Czy woda (H₂O) zawiera pierwiastki? Twoje źródło najwyraźniej definiuje substancję elementarną, a nie element w ogóle.
Pierwiastki tworzące wodę to wodór i tlen. Wodór i tlen to pierwiastki układu okresowego. Pierwiastek tlenowy krąży w powietrzu parami, ale może zostać rozbity, tworząc inne cząsteczki i związki.
David Richerby
2015-09-05 17:43:48 UTC

Atom to rzecz; pierwiastek to rodzaj rzeczy.

Atom to zbiór protonów, neutronów i elektronów. Pojedynczy, izolowany atom w stanie obojętnym ma pewną liczbę protonów, taką samą liczbę elektronów i pewną liczbę neutronów (mniej więcej tyle, ile protonów w przypadku lżejszych pierwiastków, do około 50% więcej w przypadku pierwiastków cięższych). Liczba neutronów lub protonów w atomie zmienia się tylko w wyniku procesów radioaktywnych lub oddziaływań o bardzo dużej energii, takich jak w akceleratorach cząstek. I mam na myśli naprawdę wysoką energię: nawet jeśli myślisz o wysadzaniu lasek dynamitu, to nie jest to wystarczająco dużo energii, aby zacząć mieszać się z protonami i neutronami. Chemia zachodzi, gdy atomy łączą się i dzielą ze sobą elektrony lub wzajemnie je oddają. Reakcje chemiczne zachodzą przez cały czas i wiele z nich nie wymaga dużej ilości energii: przemieszczanie elektronów z atomu na atom jest często bardzo łatwe.

Zatem chemia atomu zależy od liczby elektrony i liczba elektronów w izolowanym atomie zależy bezpośrednio od liczby protonów. Elektrony są tak łatwe do dodania i usunięcia z atomów (wystarczy pocierać balonikiem o włosy: elektryczność statyczna jest spowodowana przeniesieniem elektronów między włosami a balonem), więc klasyfikujemy atomy według liczby zawartych w nich protonów. Neutrony nie są tak istotne: na koniec umieszczę o nich notatkę.

Zatem element atomu jest określony przez liczbę protonów. Wszystkie atomy wodoru mają jeden proton, a wszystkie atomy z jednym protonem są wodorem. Dwa protony to hel, trzy to lit, siedemnaście to chlor, 79 to złoto itd. Czysta próbka pierwiastka zawiera tylko atomy tego typu: na przykład czysta próbka żelaza zawiera tylko atomy z 26 protonami. Z drugiej strony woda nie jest pierwiastkiem: cząsteczka wody składa się z dwóch atomów wodoru (po jednym protonie), które dzielą elektrony z atomem tlenu (osiem protonów).

Co to znaczy twierdzić, że elementu „nie można rozbić na prostszą formę”, a dlaczego atomy nie są „formą prostszą”? Cóż, nie są prostszą formą, ponieważ atom żelaza jest żelazem: to ta sama forma, a nie prostsza. Pomyśl o tym w ten sposób. Jeśli dam ci kawałek czystego żelaza, jedyne, co możesz zrobić, to rozbić go na mniejsze grudki żelaza lub przekształcić go w bardziej złożoną substancję, na przykład pozwalając mu rdzewieć - rdza powstaje z żelaza i tlenu. Najmniejsza możliwa bryła żelaza, jaką możesz zrobić, to pojedynczy atom żelaza, ale to wciąż niewiarygodnie mała bryła żelaza. Jeśli chciałbyś rozbić bryłę żelaza poza pojedynczymi atomami żelaza, musiałbyś użyć reaktora jądrowego lub akceleratora cząstek lub czegoś w tym rodzaju, a ostatecznie byłbyś w stanie uzyskać coś, co nie było żelazem , ponieważ zmieniłbyś liczbę protonów w atomach.

Porównajmy to z wodą. Jeśli dam ci wiadro czystej wody, tak jak bryłkę żelaza, możesz podzielić ją na coraz mniejsze próbki, ostatecznie otrzymując pojedynczą cząsteczkę wody. Ale możesz zrobić coś innego: jeśli przepuszczasz prąd przez wodę, rozpada się ona na czysty wodór i czysty tlen. Są to „prostsze” substancje, ponieważ każda składa się z atomów tylko jednego pierwiastka, podczas gdy woda ma atomy dwóch pierwiastków.

A co z neutronami? Cóż, pod względem chemicznym nie robią zbyt wiele, a atomy, które mają tę samą liczbę protonów, ale różne liczby neutronów, są znacznie bardziej podobne (na przykład mają zasadniczo tę samą chemię) niż atomy, które mają taką samą liczba neutronów, ale różna liczba protonów. O wiele bardziej sensowne jest klasyfikowanie według liczby protonów, ponieważ to określa liczbę elektronów, a to określa chemię.

Załóżmy, że zamiast tego próbowałeś sklasyfikować atomy według liczby neutronów. Cóż, większość atomów argonu (18 protonów) ma 22 neutrony, ale niektóre atomy chloru (17 protonów) i spora część atomów potasu (19 protonów) również ma 22 neutrony. Jak zapewne wiesz, argon, chlor i potas nie są do siebie podobne. Z drugiej strony atomy potasu z 22 neutronami zachowują się prawie identycznie jak najpowszechniejszy rodzaj atomów potasu, który ma 21 neutronów.

Nie głosowałem przeciw, ale myślę, że ta odpowiedź jest niedokładna w tym sensie, że ignoruje elementy molekularne / alotropy, które można rozbić, zmieniając substancję, ale nie pierwiastek.
@MarchHo To dobra uwaga, chociaż opisałbym to raczej jako niekompletne niż niedokładne.
Ja też nie głosowałem przeciw, ale w twoim pierwszym akapicie "w przybliżeniu taka sama liczba neutronów" jest zdecydowanie niewłaściwa dla cięższych pierwiastków. Powiedziałbym: „pewna liczba protonów, pewna (zwykle trochę większa) liczba neutronów i taka sama liczba elektronów jak protonów”.
Czy element jest „formą materii”? Jeśli tak, to które mianowicie i czy jest to substancja czegoś innego? Zrobiłeś długi wykład na temat neutronów i radioaktywności, ale nie odpowiedziałeś na te pytania.